×

اخبار

1402/08/23

افتتاح مدرن ترین فرودگاه کشور در جزیره کیش

پایانه فرودگاه بین‌المللی کیش با قابلیت پذیرش سالانه ۶میلیون مسافر و با زیربنای ۴۹هزار مترمربع به‌عنوان سومین ترمینال بزرگ فرودگاهی کشور‌ با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.

افتتاح مدرن ترین فرودگاه کشور در جزیره کیش

پایانه فرودگاه بین‌المللی کیش با رویکرد ارتقاء ظرفیت و بهبود ارائه خدمات به مسافران و گردشگران و بر اساس ضوابط و استاندارد‌های روز پایانه‌های فرودگاهی معتبر دنیا ساخته شده است و با پشت‌سر گذاشتن فرایند‌های آزمایشی پذیرش مسافر و نیز اخذ مجوزات لازم از سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲۳ آبان با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گشایش یافت.
این پروژه ملی حاصل زحمات و تلاش مهندسان و متخصصان شرکت‌های تخصصی و دانش‌بنیان کشور است و وجه تمایز آن در قیاس با سایر پایانه‌های فرودگاهی کشور وسعت و ظرفیت پذیرش سالانه ۶ میلیون مسافر و نظام یکپارچه "پذیرش مسافر و انتقال بار" است.
شرکت‌ دانش‌بنیان تولید ملزومات برق (TMB) با طراحی، ساخت و تامین تجهیزات پایانه مسافربری جدید فرودگاه کیش از جمله سیستم انتقال بار مسافر، پل های انتقال مسافر به هواپیما ، تأسیسات الکتریکی، مکانیکی،ناوبری و... نقش بسزایی در اجرا و تکمیل این پروژه ملی داشته است.
این پایانه با زیربنای ۴۹ هزار مترمربع در ۴ طبقه و در ارتفاع بیش از ۳۱ متر بالاتر از سطح دریای آزاد ساخته شده و دارای ۴۸ دستگاه میز پذیرش مسافر، سیستم هوشمند انتقال بار همراه مسافر، سیستم‌های پیشرفته تجهیزات فرودگاهی، ۱۰ دستگاه پله برقی، ۱۲ دستگاه آسانسور و پارکینگ با ظرفیت ۵۲۰ خودرو است.
همچنین پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش دارای سیستم CUTE یکپارچه است که این سیستم جهت استفاده اشتراکی از تسهیلات پایانه فرودگاه و میز پذیرش با راه‌اندازی "سیستم کنترل عزیمت مسافر" بدون توجه به نرم‌افزار پایه شرکت هواپیمایی به‌صورت عام مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند تا ۳۰ درصد هزینه‌ها را در زیرساخت‌های ارتباطی برای فرودگاه و شرکت‌های هواپیمایی کم کند و معمولاً توسط فرودگاه برای یکپارچگی امور چک ارائه می‌شود و کنتر‌های چک پروازی به‌صورت عام قابل استفاده برای تمامی شرکت‌ها می‌شود و مدیریت میز‌های پذیرش را آسان‌تر می‌کند.